Skuteczny lek na koronawirusa – witamina HSDI

Od dobrych kilku dni świat żyje pandemią spowodowaną koronawirusem. Ludzie w pośpiechu podążają do sklepów, aby zdążyć po ostatnie paczki makaronu, ryżu i papieru toaletowego. Część z nich swoje kroki kieruje również do aptek, szukając preparatów, które podniosą ich odporność i pozwolą przetrwać ten trudny czas. Za takim samym przykładem podążyła pewna kobieta, prosząc farmaceutę o „specyfik na koronawirusa” – witaminę HSDI.

Witamina HSDI to (nie każdemu znana dotychczas) substancja, którą każdy może zdobyć na wyciągnięcie ręki! Obecna  pandemia przyczyniła się do odkrycia na nowo jej wspaniałych właściwości! Naukowcy i lekarze bez cienia wątpliwości stwierdzają jednogłośnie: witamina HSDI to przełom i jedyna metoda, która skutecznie chroni przed koronawirusem. Można więc śmiało rzec, że gdyby wszyscy stosowali ją codziennie, rozwój pandemii byłby możliwy do zatrzymania już na wczesnym etapie rozwoju!

H jak Higiena

Robiąc zakupy, nie sposób nie zauważyć opustoszałych półek w dziale kosmetyków do pielęgnacji ciała, głównie mydeł, płynów do dezynfekcji rąk, czy jednorazowych chusteczek. Kto nie miał tyle szczęścia, na pewno przeglądając internet, natknął się na mniej lub bardziej prześmiewcze zdjęcia, ukazujące obraz niczym po wyprzedażach.

Komentarze są różne. Ci bardziej uszczypliwi, powiedzą: „Polacy w końcu zaczęli się myć”. Fakt jest jednak jeden – dobrze, że wzięto sobie do serca zalecenia, o których od kilku dni słyszy się w mediach. Przede wszystkim należy postawić na higienę rąk. W ramach możliwości zaleca się ich mycie sposobem higienicznym, mydłem i wodą, przez co najmniej 30 sekund. Pomóc w tym może m.in. aplikacja, która pokazuje jaki fragment piosenki zanucimy przez pół minuty. W przypadku braku takiej możliwości, konieczna jest dezynfekcja płynem, zawierającym, co najmniej 60% alkoholu. Warto pamiętać również o dezynfekcji i czyszczeniu urządzeń, i przedmiotów z których na co dzień korzystamy.

Wirus dostaje się do organizmu poprzez błony śluzowe: nosa, jamy ustnej i oczu, stąd lepiej unikać dotykania tych miejsc. Kichanie i kasłanie to kolejne z dróg transmisji drobnoustrojów. Starajmy się nie robić tego w otwarte dłonie, a okryte chusteczką, lub bezpieczniej w przeguby łokciowe. Kontakty międzyludzkie powinny być ograniczone do minimum, zaś bezpieczną odległość określa się na 1-1,5 metra.

S jak Sen

Kto nie lubi spać? W końcu jest okazja, aby to uskutecznić. Spora część społeczeństwa dostała odgórne urlopy, bądź sama postanowiła zrobić sobie wolne. Aby móc czerpać korzyści ze snu, należy się najpierw dobrze do niego przygotować.

Warto zdać sobie sprawę, iż ogromne znaczenie ma to, co robimy w ciągu dnia. Pozwala to zachować prawidłowy rytm okołodobowy. Do najważniejszych zaleceń zalicza się dbałość o regularną aktywność fizyczną, unikanie drzemek w ciągu dnia, przebywanie w pomieszczeniach dobrze oświetlonych rankiem i po południu, zaś w przyciemnionych wieczorem. Dobrym pomysłem jest również ograniczenie spożywania alkoholu, czy kofeiny, a także usunięcie zegarów z sypialni. Łóżko powinno kojarzyć się z odpoczynkiem, stąd nie powinno się w nim jeść, czytać książek, rozmawiać przez telefon, czy pracować.

Przed samym snem, dobrze wyłączyć urządzenia elektroniczne, zgasić światło i przeznaczyć chwilę na położenie się, i wyciszenie. Czas spędzany w łóżku powinien być z dnia na dzień taki sam lub bardzo podobny, podobnie jak pora spoczynku i wstawania. Wszystkie te działania pozwolą prawdziwie wypocząć i zregenerować organizm, który bez tych działań jest o wiele bardziej podatny na infekcje.

D jak Dieta

Wielu ludzi tak naprawdę nie wie czym jest dieta. Pojęcie to kojarzone jest ze sposobem odżywiania się szczupłych kobiet, figurujących na okładkach kolorowych czasopism. Niestety jest to tylko półprawda, gdyż dieta to właśnie sposób odżywania, stąd każdy z nas prowadzi jakąś dietę (lepszą bądź gorszą dla zdrowia).

Zachowanie zdrowia gwarantuje skomponowanie diety według zaleceń WHO, a więc zgodnie z piramidą zdrowego żywienia. Ostatnia nowelizacja zakłada częstsze spożywanie owoców i warzyw, które obfitują w cenne witaminy, i mikroelementy, a także dający uczucie sytości błonnik.

W okresie zwiększonej zachorowalności warto pamiętać o zoptymalizowanej podaży

mikroskładników. Należą do nich przede wszystkim: witamina C, uszczelniająca ściany naczyń krwionośnych błon śluzowych, a także witaminy A,D,E nasilające produkcję śluzu ochronnego dla nabłonka dróg oddechowych. Mówi się również o istotnej roli cynku, który uczestniczy w produkcji przeciwciał hamujących rozwój drobnoustrojów.

I jak Izolacja

Jeden z najważniejszych punktów, który został zlekceważony przez dość sporą część społeczeństwa Europy Zachodniej. Warto przypomnieć, że człowiek może być bezobjawowym nosicielem wirusa.

Wirus rozprzestrzenia się drogą kropelkową, a objawy zakażenia mogą pojawić się dopiero po dwóch tygodniach od ekspozycji. Istnieje również szansa, iż nie pojawią się wcale. Dotyczy to szczególnie młodych osób z silnymi układami odpornościowymi. Tak więc bezobjawowy nosiciel, przebywając w tłumie może w trakcie zwykłej rozmowy, bądź kontaktu z osobą zdrową, przenieść na niego czynnik chorobotwórczy. Współczynnik reprodukcji, czyli miara, którą określa się ile osób zdrowych może zarazić osoba chora, dla koronawirusa wynosi 3-4. Oznacza to, iż brak izolacji może skutkować masowym rozprzestrzenieniem się choroby. Jest to o tyle ważne, iż osoby starsze, często obciążone licznymi chorobami, nie mają tyle s

zczęścia i przechodzą infekcję dość burzliwie, część z nich przypłaca to nawet swoim życiem.

W obliczu tych faktów warto mimo wszystko pozostać w domach. W dobie internetu zajęcie wolnego czasu nie powinno być kłopotliwe. Sen, oglądanie filmów, granie w ulubione gry, trening ciężarem własnego ciała to tylko niektóre z całej serii pomysłów.  Zachęcamy również do rozwijania swojej pasji i dokształcania się za pośrednictwem materiałów dostępnych na blogu i webinarach muscle-zone, nowopowstałej SARMpedii a także stron z nimi spokrewnionych. Postarajmy się wykorzystać każdą chwilę, dbając o rozwój również w sferze naukowej.

Podsumowując, nie znamy dalszych losów kobiety, chcącej otrzymać „lek na koronawirusa”. Być może uzyskała ona poradę od farmaceuty lub znalazła na własną rękę informacje dotyczące tej „witaminy”. Warto jednak chwilę zastanowić się nad tą sytuacją i samemu odpowiedzieć sobie na pytanie – czy w obliczu wszechobecnej paniki i poszukiwania złotych środków, to najprostsze metody nie okazują się być najlepsze…?

 

Źródła:
1. COVID-19 – nowy koronawirus z Chin. (https://pacjent.gov.pl/przestrzeganie-higieny-chroni-przed-koronawirusem)
2. Higiena snu. Jak zadbać o zdrowy sen? Medycyna Praktyczna. 2020. (https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/bezsennosc/69683,higiena-snu-jak-zadbac-o-zdrowy-sen)
3. Od czego zależy odporność? Medycyna Praktyczna. 2020. (https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc)
4. Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej i zalecenia żywieniowe – co uwzględniono w nowelizacji? Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. 2020. (https://ncez.pl/aktualnosci/piramidy-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej-i-zalecenia-zywieniowe—–co-uwzgledniono-w-nowelizacji–)
5. Przestrzeganie higieny chroni przed koronawirusem | Pacjent. Medycyna Praktyczna. 2020. (https://infekcje.mp.pl/ekspert/226342,2019-ncov-nowy-koronawirus-z-chin)